Brittany Kaiser werkte van 2014 tot 2018 bij SCL Group, het moederbedrijf van Cambridge Analytica.
Meer over Brittany KaiserDe Datadictatuur
Hoe je wordt gemanipuleerd in wat je doet, denkt en stemt
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789402704365Samenvatting
Brittany Kaiser was onderdeel van de dataroof van Cambridge Analytica. Nu is ze klokkenluider en gaat ze de strijd aan voor digitale privacy. Recent is op Netflix de documentaire The Great Hack verschenen. Dit boek, geschreven door een insider, volgt in oktober.
Trumps overwinning, de inmenging van Rusland, Wikileaks en Brexit: één bedrijf had hierbij alle touwtjes in handen – Cambridge Analytica. Het databedrijf verzamelde stiekem op grote schaal gegevens van Facebookgebruikers en hun vrienden, die adverteerders tegen betaling konden gebruiken om zeer nauwkeurig te adverteren. En te manipuleren: wat je koopt, wat je doet, wat je denkt en wat je stemt…
In de nasleep van het grote privacyschandaal rondom Facebook kwam het bedrijf in mei 2018 ten val. Een van de twee klokkenluiders, en getuige in het proces dat volgde, was Brittany Kaiser. Hoe raakte zij als jonge, ambitieuze, idealistische vrouw verstrikt in het wereldwijde web van dataverzameling, data-analyse en – zeer omstreden – dataverkoop? En wat kan zij ons leren over digitale privacy? Wat heb je te verliezen als je altijd alle cookies accepteert?
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Brittany Kaiser
Inhoudsopgave
1. Een late lunch
2. De oversteek
3. Macht in Nigeria
4. Davos
5. Algemene voorwaarden
6. Ontmoetingen en reünies
7. Brexit
8. Facebook
9. Overtuiging
10. Onder invloed
11. Brexit Britanny
12. Dwangbuis
13. Post mortem
14. Bommen
15. Schok
16. De breuk
17. Onderzoek
18. Herstart
19. Over de waarheid en gevolgen
20. De weg naar verlossong
Epiloog
Dankbetuiging
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan