Hans Hoornstra (1968) werd in 2023 uitgeroepen tot Ai Person of the Year en is een vooraanstaand expert en spreker op het gebied van kunstmatige intelligentie en digitale transformatie. Hij gelooft in een toekomst waarin de ontwikkeling van digitale technologie en menselijk bewustzijn samen het verschil maken.
Meer over Hans HoornstraHet Ai van Columbus
Leren en ontwikkelen met kunstmatige intelligentie
Gebonden Nederlands 2024 1e druk 9789090391229Samenvatting
Kunstmatige intelligentie, en met name generatieve Ai, raakt ons allemaal op alle denkbare manieren. De impacht van Ai op ons leven en werken zal net zo disruptief zijn als de uitvinding van het wiel, de landbouw, de stoommachine, de elektrificatie, de computer en het internet. Met het grote verschil dat de Ai-revolutie zich veel sneller zal voltrekken dan alle hiervoir genoemde historische transities. Wie wil aanhaken moet razendsnel begrijpen wat de aard van Ai is en welke implicaties daaruit voortvloeien:
– Hoe werken generatieve taalmodellen?
– Wat zijn de filosofische en ethische dilemma’s.
– Welke nieuwe vaardigheden hebben we nodig in een wereld waarin Ai steeds meer taken van mensen overneemt?
– En wat betekent dat voor de inrichting van de overheid, het bedrijfleven en het onderwijs?
In Het Ai van Columbus geeft Hans Hoornstra – in begrijpelijke taal en met een unieke filosofische benadering – antwoorden op deze kwesties met vele voorbeelden uit diverse sectoren.
Hoornstra gebruikt zijn brede ervaring met digitale transformatie in binnen- en buitenland om complexe technologie begrijpelijk te maken. Zo helpt hij de lezer in te zien dat Ai niet alleen technologie is, maar ook onze relatie met de fysieke werkelijkheid verandert.
Met praktijkvoorbeelden uit het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid, laat Hoornstra ook zien hoe organisaties Ai kunnen benutten om innovatie te stimuleren, en hoe we moeten omgaan met de ethische vragen die deze technologie oproept.
Het handboek is een toegankelijke en waardevolle gids voor iedereen die wil leren en ontwikkelen met kunstmatige intelligentie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een passie voor onderwijs - Prof. dr. Harold Bekkering
De wijsheid van Ai - Drs. Govert Derix
Samen in een Sojoez - Hans Hoornstra
DEEL I DE FILOSOOF
1 IN DEN BEGINNE WAS HET WOORD
Inleiding
Pratende vissen?
In den beginne was… een droom
Mentale ruimte gaat vooraf aan taal
Dromen: de bakermat van de bewuste mentale ruimte
Symbolisch denken en tijd
Van woord naar wolk
Samenvatting
2 ZIENDE BLIND
Inleiding
Blind en toch zien
Maar hoe werkt dat dan bij taal?
Neurale Netwerken
De geschiedenis van kunstmatige intelligentie
On demand kennis
Data: niet echt ons ding
Construeren
Deconstrueren en reconstrueren
Hallucineren
Samenvatting
3. HET Ai VAN COLUMBUS
Ceci n’est pas une pipe
De Fysieke Ruimte
De Mentale Ruimte
De Taalruimte
De Digitale Ruimte
De Ai-ruimte
Grotallegorie revisited
Samenvatting
4. ME, MYSELF EN HET EI VAN COLUMBUS
Ai en bewustzijn
Ai-companions
Kip en Ai
Bewustzijn
Mineraal bewustzijn
Vegetatief bewustzijn
Animaal bewustzijn
Ik-bewustzijn
Zelfbewustzijn
Het Ei van Columbus
Het einde van de oorlog
Samenvatting
DEEL II DE BEELDHOUWER
5. HISTORISCH MODEL VAARDIGHEDEN
Datakolonialisme
Het historisch model van vaardigheden
De Cirkel van Transformatie
De fases van de kennissamenleving
Samenvatting
6. HET COLUMBUSMODEL
De aanleiding
Discussienota en het eerste model Kennisnet | slo
De elf vaardigheden van Kennisnet | slo
De dictatuur van de democratie
DigComp van de Europese Unie
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid slo
Het Columbusmodel
Hoe werkt het Columbusmodel?
De stuwende vaardigheden
De verbindende vaardigheden
De dragende vaardigheden
Executieve functies
Kerndoelen Digitale Geletterdheid en het Columbusmodel
Samenvatting
7. WELKE ZEE BEVAAR JIJ?
Eieren breken bij ikea
Het utaut-model
Bateson & Dilts
Model van de Vier Zeeën
De zee van Routine en Vakmanschap
De zee van Initiatief en Onrust
De zee van Strijd en Geweten
De zee van Ambitie en Overmoed
Het model in de praktijk
Samenvatting
DEEL III DE PRATIJKMENS
8. ARUBA
Eerste kennismaking
Een ongezond prijskaartje
Culturele verschillen
Hiërarchie in onderwijs
Oriëntatie op Nederland
Imiteren of innoveren?
Een gedateerd beeld van de toekomst
Gecontextualiseerd historisch model van vaardigheden Aruba
Dare to Dream
Onderwijs op Aruba van A naar Anders
Reflectie op Columbus
Digital exploration model
9. AAN DE SLAG
Cake bakken in het zwembad
Casus OmgevingsChat
Ladenkast 4i model
Laten we ons geheugen niet vergeten
Das Problem des sofort Zuhandenseins
Handig: PromptBlock
Handig: Ai Ethiek Checklist
10. ME TOO
Inleiding voorzitter Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Ambassadeurschap
Plofkiponderwijs
Jouw kind is een algoritme
Motivatie
Drop-outs
Conformisten
Intrinsieke motivatie
Geen Plusklas maar een klusklas
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Dankwoord
Colofon
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan