Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten

Paperback Nederlands 2018 3e druk 9789089654441
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 3786Hoogste positie: 16
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Problemen tijdens de uitvoering van projecten ontstaan vaak al voordat deze projecten beginnen. Te hoge verwachtingen en onduidelijkheid over wat het project uiteindelijk moet opleveren liggen daar vaak aan ten grondslag. Daarom is een goede businesscase een noodzaak voor elk project.

Een goede businesscase is niet alleen de verantwoording van een project als basis voor besluitvorming, maar ook een krachtig hulpmiddel om leiderschap te versterken en de besturing te verbeteren. De kern van een sterke businesscase is een oneliner: een helder antwoord op de vraag waarom een project nodig is.

'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hoe u een businesscase maakt en laat met aansprekende praktijkvoorbeelden zien hoe u een businesscase gebruikt. Bijvoorbeeld:
- als basis voor succesvolle projectcommunicatie;
- om gebruikersinbreng in goede banen te leiden;
- om lastige kwesties op te lossen;
- om draagvlak te creëren voor de invoering van het projectresultaat;
- als richtinggevend stuurinstrument.

In deze tweede druk is een nieuw hoofdstuk ingevoegd: Hoe krijg ik inzicht in de baten? Daarnaast is de volledige tekst van het boek geactualiseerd.

'Ik kan dit boek van harte aanbevelen aan opdrachtgevers en stuurgroepleden zodat ook zij zien dat het maken en gebruiken van een goede businesscase (inclusief oneliner) een enorm krachtig instrument is om projecten met succes te kunnen sturen en laten uitvoeren.' - managementboek.nl

'Nog niet eerder is zo een helder en inspirerend boek over dit onderwerp geschreven. Een standaardwerk dat in iedere managementboekenkast thuishoort.' - projectleider-worden.nl

Specificaties

ISBN13:9789089654441
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:144
Druk:3
Verschijningsdatum:25-9-2018
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten
Peter Streefkerk | 13 augustus 2013
Zeker in de vakantieperiode of vlak erna stel je jezelf vast weleens de vraag 'Waarom doe ik dit eigenlijk?”. Meestal heeft dat te maken met je baan en of je het naar je zin hebt bij je werkgever. Het schijnt wetenschappelijk onderzocht en bewezen te zijn dat na de zomervakantie naar verhouding meer mensen besluiten een andere baan te zoeken.
Lees verder
recensie
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase als succesfactor voor projecten
Projectleider-Worden.nl | 11 juli 2011
'De businesscase'. Geen andere term is de afgelopen jaren zo sterk in opkomst geweest in project- en programmaland als 'de businesscase'. Geen andere term heeft de afgelopen jaren projectmanagers en opdrachtgevers aangezet tot het produceren van complete boekwerken, al dan niet 'geholpen' door een template. Want, een goede businesscase is dé succesfactor voor een project. Maar, projecten falen nog steeds. Klaarblijkelijk snappen we er niets van. We hadden nu toch 'een businesscase'? Dagen hebben we gespendeerd aan het invullen van die template! Michiel van der Molen schiet verward Nederland te hulp. In zijn boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hij niet alleen wat een goede businesscase is, maar vooral ook hoe je de businesscase tot een echte succesfactor van jouw project maakt. Een prima en makkelijk toegankelijk standaardwerk is geboren.
Lees verder
recensie
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase als succesfactor voor projecten
Ton Horrevorts | 18 mei 2011
Een goede businesscase is onontbeerlijk voor het welslagen van een complex project. Zo'n businesscase geeft de motivatie van het project aan en legt uit wat de relatie is tussen het project en de doelstellingen van de organisatie. In het document waarin deze motivatie uiteen wordt gezet, worden kosten, baten en risico's zo goed mogelijk onder woorden gebracht. Het belang van de businesscase is benadrukt in 'Waarom doen we dit eigenlijk? De businesscase als succesfactor voor projecten' van adviseur Michiel van der Molen die zich gespecialiseerd heeft in de inrichting van projectmanagement in organisaties.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
7 stemmen
6
0
1
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Michiel van der Molen: ‘Wees duidelijk over je doelstellingen’
Ben Kuiken 20 april 2011 Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’

Over Michiel van der Molen

Michiel van der Molen (1955) houdt zich bezig met verandering. Hij werkte na zijn studies Bouwkunde, Spaans en ICT in uiteenlopende branches in verschillende landen aan veranderingen in de rollen van buurtopbouwwerker, projectleider, programmamanager, opdrachtgever, adviseur, docent, coach en auditor en als manager van projectmanagers. Sinds 2005 richt hij zich naast het schrijven van boeken op het geven van lezingen, trainingen en workshops. Hij werkt daarbij graag met praktijkvoorbeelden van deelnemers.

Andere boeken door Michiel van der Molen

Inhoudsopgave

De voordeur van Peter en Sanne
Inleiding
Wat vind je in dit boek?
Voor wie is dit boek?
Dan nog dit ...

DEEL 1: HOE ONTWIKKEL IK EEN BUSINESSCASE?
1. Wat is een businesscase?
-Is de businesscase een document?
-Is de businesscase een hype?
-De businesscase: bron van verwarring?

2. Stap voor stap tot de kern
-Het proces van businesscaseontwikkeling
-Tips voor een businesscase in één regel

3. Hoe krijg ik inzicht in de baten?
-Batenmodellering
-Batenrealisatie
-De motiverende kracht van batenmanagement

DEEL 2: HOE GEBRUIK IK EEN BUSINESSCASE?
4. Leiderschap, besturing en organisatie
-Strijd om het opdrachtgeverschap
-Overspoeld door wijzigingsvoorstellen
-Stagnatie
-Onbestuurbaar
-Behoefte aan een heldere boodschap
-Projectborging staat haaks op de businesscase
-Projecttoleranties als bureaucratie

5. Draagvlak, betrokkenheid en implementatie
-Accountmanagers werken niet mee
-Teleurgestelde gebruikers
-Waarom de leverancier de businesscase moet kennen

6. Richting, prioriteit en aanpak
-Het belangrijkste risico niet benoemd
-De kortste weg is niet altijd de beste
-Discussie over de afbakening

7. Voortgangsbesluiten
-Doorgaan met een negatieve businesscase
-Procedures belemmeren besluitvorming op basis van op de businesscase
-Epiloog
-De voordeur van Peter en Sanne, slot

Bijlage 1: Vier categorieën projecten
-Verplichte of noodzakelijke projecten
-Continuïteitsprojecten
-Batengedreven projecten
Voorwaardenscheppende projecten
Bijlage 2: Checklist businesscaseontwikkeling
Bijlage 3: Investeringsanalyse
Bijlage 4: De businesscase in de belangrijkste standaards
-De Nederlandse Competence Baseline (NCB)
-Prince2
-Projectmatig Werken
-Projectmatig Creëren
-MSP

Noten
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten