Sfeer
krachtenveld of stemming
Paperback NL 2022 1e druk 9789083225906Samenvatting
Waar komt toch die ongerichte woede vandaan? Die licht opvlambare woede die wordt botgevierd op alles en iedereen die zich binnen het bereik van demonstranten en meelopende relschoppers bevindt? De sfeer van een demonstratie kan in een oogwenk omslaan van vreedzaam en gezellig naar molest en vernielzucht.
Als we willen begrijpen hoe dit mogelijk is zullen we de spade diep moeten steken. Niet om te moraliseren, maar om de verhalen te horen. Socrates eindigt daarom zijn dialoog met een beroemde laatste zin: “Laten we morgen vroeg weer bijeenkomen”. Het bijeenkomen om elkaars verhalen te horen en door te geven of geschiedenissen te delen is van groot belang. Want wanneer we de kleinere verhalen niet meer rondkrijgen, komt tevens de levensvatbaarheid van het grotere sociaal-politieke verhaal in gevaar.
Hebben we ergens in de geschiedenis een verkeerde afslag genomen of zijn we het spoor bijster geraakt? Van onze door algoritmes gedreven routeplanner zoals tom-tom krijgen we in zulke gevallen een radicaal advies: Keer om en ga terug. Maar ook wie teruggaat maakt weer een nieuwe reis.
Dit essay kan als reisgids dienen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Inleiding 15
3. Eerste kardinale punt 19
4. Publieke sfeer, de overheid 38
5. Private sfeer, de markt 64
6. Privé als derde sfeer,
7. Het samenspel dat samenleving heet 104
8. Vrijwilligerswerk 154
9. Het krachtenveld 199
10. Het einde als begin 248
11. Tweede kardinale punt 309
12. Weldadigheid en Humaniteit 348
13. Volgend kardinaal punt 367
14. Bijlagen 399
15. Lijst van afbeeldingen 410
16. Geraadpleegde literatuur 412
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan