
Lees verder
Edgar H. Schein is hoofddocent en emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology.
Meer over Edgar ScheinDe wijze waarop een adviseur van moment tot moment wil functioneren, is van groot belang voor het feitelijke succes van de advisering. De adviseur moet onderscheid kunnen maken tussen:
1. Vanuit zijn of haar positie als expert de cliënt vertellen wat er moet gebeuren.
2. Het verkopen van oplossingen die zijn of haar voorkeur genieten.
3. Bij de cliënt een proces op gang brengen dat aan het einde van de relatie volgens beiden de cliënt heeft geholpen.
Deze drie basismodellen houden in dat de belangrijkste functie van de advisering het helpen van de cliënt is. De nadruk in dit klassieke boek van Edgar Schein over advisering ligt op het 'proces', omdat de manier waarop in de interactie tussen personen en groepen dingen worden gedaan belangrijker is dan wat er wordt gedaan. Via het hoe, oftewel het 'proces', wordt doorgaans duidelijker overgebracht wat wij werkelijk bedoelen dan via de inhoud van hetgeen wij zeggen.