Lees verder
Mariana Mazzucato (PhD) is Professor in the Economics of Innovation and Public Value at University College London (UCL), where she is Founding Director of the UCL Institute for Innovation & Public Purpose (IIPP).
Meer over Mariana MazzucatoMoonshot
Grootse missies voor de hervorming van het kapitalisme
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789046827406Samenvatting
Ruim vijftig jaar geleden ging de mens naar de maan. Deze ongekende gebeurtenis was veel meer dan een wetenschappelijke topprestatie van de ruimtevaart; zonder nieuwe vormen van samenwerking tussen de publieke en de private sector was het niet gelukt.
Topeconoom Mariana Mazzucato vindt dat we de problemen van deze tijd, zoals stagnerende economische groei, klimaatverandering en toenemende ongelijkheid, met hetzelfde lef te lijf moeten gaan.
In 'Moonshot' daagt Mazzucato economen, politici en ondernemers uit om na te denken over ambitieuze maatschappelijke doelstellingen, gedurfde langetermijninvesteringen en nieuwe publiek-private samenwerking. Het is niet voldoende om fouten in de huidige economische markten en systemen te repareren. Toekomstgericht denken en een innovatieve economie zijn noodzakelijk voor een fundamentele transformatie van economie en samenleving.
De pers over 'De waarde van alles':
'Een van de invloedrijkste Europese denkers van het moment.' - NRC Handelsblad
'Met de simpele vraag waar het ooit allemaal om draaide in de economie jaagt Mariana Mazzucato farmaceuten, bankiers en vastgoedhandelaren de stuipen op het lijf.' - de Volkskrant
'Een prikkelende analyse van de onderliggende oorzaken van ongelijkheid en groei die ons ertoe dwingt onze aannames over hoe de economie werkt en wie daar baat bij heeft tegen het licht te houden.' - Financial Times
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Mariana Mazzucato
Inhoudsopgave
DEEL 1 – EEN AFGELASTE MISSIEWat staat er in de weg voor de volgende maanreis?
1 Missie en purpose
2 Kapitalisme in crisis
De financiële sector financiert zichzelf
Bedrijven richten zich op kwartaalresultaten
De aarde warmt op
Overheden rommelen in de marge in plaats van te leiden
3 Slechte theorie, slechte praktijk: vijf mythes die vooruitgang in de weg staan
Mythe 1 Bedrijven scheppen waarde en nemen risico’s; overheden nemen alleen risico’s weg en faciliteren
Mythe 2 Het doel van de overheid is marktfalen corrigeren
Mythe 3 De overheid moet als een bedrijf worden gerund
Mythe 4 Uitbesteding spaart belastinggeld uit en verlaagt de risico’s
Mythe 5 Overheden moeten geen winnaars kiezen
DEEL 2 – MISSION IMPOSSIBLEWat er nodig is om onze meest gedurfde ambities te verwezenlijken
4 Lessen van Apollo: een moonshot-gids voor verandering
Leiderschap: visie en purpose
Innovatie: risico nemen en experimenteren
Organisatorische verandering: behendigheid en flexibiliteit
Spillovers: serendipiteit en samenwerking
Financiën: budgettering op basis van uitkomsten
Bedrijfsleven en staat: partnerschap met een gemeenschappelijk doel
DEEL 3 – MISSIES IN ACTIEWelke grote uitdagingen moeten we vandaag aangaan?
5 Hoger grijpen: missie-georiënteerd beleid op aarde
Sustainable Development Goals en een groene transitie
Een missie selecteren
Een missie implementeren
Burgers bij een missie betrekken
Missie: een Green New Deal
Missie: innovatie voor toegankelijke gezondheidszorg
Missie: de digitale kloof dichten
DEEL 4 – DE VOLGENDE MISSIEEen ander beeld van de economie en van onze toekomst
6 Goede theorie, goede praktijk: zeven principes voor een nieuwe politieke economie
Waarde: collectief geschapen
Markten: vormgeven in plaats van repareren
Organisaties: dynamisch vermogen
Financiering: budgettering op basis van uitkomsten
Distributie: gedeelde risico’s en beloningen
Partnerschap: purpose en stakeholderswaarde
Participatie: open systemen voor co-creatie van onze toekomst
7 Conclusie
Dankwoord
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan