Schoolpedagogiek
Voor het basis- en voortgezet onderwijs
Paperback Nederlands 2022 5e druk 9789001079888Samenvatting
• Combineert filosofie, theorie en praktijk;
• toegankelijk en inspirerend;
• belicht zowel de geschiedenis als de actuele ontwikkeling van opvoeding en onderwijs.
Schoolpedagogiek combineert opvoedingsfilosofie, pedagogische wetenschappen en de praktijk van opvoeding en onderwijs en biedt op grond hiervan:
- herkenbare praktijkverhalen;
- een toegankelijke en inspirerende introductie in de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs;
- een brede en tegelijk diepgaande kennismaking met de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs;
- zicht op de geschiedenis én de actuele ontwikkeling van opvoeding en onderwijs.
Schoolpedagogiek bestaat uit praktijkverhalen, een breed scala van opvoedings- en onderwijstheorieën en wil daarmee een hulpmiddel zijn bij de pedagogisch professionele vorming van aanstaande leraren. Het boek is geschikt voor alle leerjaren en opleidingsvarianten van de lerarenopleidingen.
Pedagogiek gaat niet alleen over het ‘wat’ (de leerinhoud) en het ‘hoe’ (omgangsvormen en onderwijsmethoden) van het onderwijs, maar ook het ‘waartoe’ ervan: de doelen waartoe we opvoeden en onderwijzen. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee noodzakelijk voor iedereen die zich met het onderwijs bezig houdt.
Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema’s als de wereld van kinderen en jongeren, kinderrechten, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum, ICT en de relatie tussen school en maatschappij (gelijke kansen, burgerschap) met elkaar verbonden.
In deze herziene, vijfde editie van Schoolpedagogiek worden recente ontwikkelingen op het gebied van ICT, curriculum en burgerschap besproken. Er is actuele literatuur toegevoegd; de tekst is op veel plaatsen opgefrist en illustraties zijn vernieuwd.
Gebruikersreview:
“Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van het boek – degelijke opbouw, inhoudelijk perfect!” (docent Stenden Hogeschool)
Doelgroep:
Schoolpedagogiek is geschreven voor de propedeuse en hoofdfase van de pabo en lerarenopleidingen.
Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online toetsen en samenvattingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1
Kinderen, jongeren en hun opvoeders, toen en nu 12
1 Kinderen en jongeren en de werelden waarin ze leven 15
1.1 Kinder- en jongerenwerelden 16
1.2 De wereld als voorwaarde om je te vormen 23
1.3 Wie ben ik? 30
1.4 Jeugdland 39
Samenvatting 47
Vragen en opdrachten 49
2 Opvoeding en onderwijs: traditie en actualiteit 53
2.1 Opvoeding als spel van volwassene en kind 54
2.2 Gezinsopvoeding rond 1800: de geboorte van de moderne pedagogiek 55
2.3 Schoolopvoeding begin twintigste eeuw: kind, school en samenleving 62
2.4 De groep als democratische gemeenschap 76
Samenvatting 82
Vragen en opdrachten 84
Deel 2
Onderwijs: de school vroeger en nu 86
3 Schoolland 89
3.1 Het wordt toch niks 91
3.2 Pedagogische principes 92
3.3 De levensvorm van de school 96
3.4 Leren vanuit vanzelfsprekendheden 99
3.5 Geloven in je leerlingen 103
Samenvatting 104
Vragen en opdrachten 105
4 De school vroeger: van hoofdelijk naar klassikaal
onderwijs 107
4.1 Van hoofdelijk naar klassikaal onderwijs 109
4.2 Een nieuwe klassikale school 113
4.3 Schoolstrijd 117
Samenvatting 122
Vragen en opdrachten 124
5 ‘Modern’ klassikaal onderwijs: nieuwe methoden 127
5.1 Modernisering en nieuwe onderwijsmethoden 129
5.2 Opnieuw: een nieuwe school 134
Samenvatting 140
Vragen en opdrachten 141
6 De school van nu: gedifferentieerd onderwijs 143
6.1 Een school in onze tijd: oud en nieuw 145
6.2 Onderwijs en opvoeding tussen 1920 en nu 146
6.3 Gedifferentieerd onderwijs: individuele prestaties en met en voor elkaar verantwoordelijk zijn 155
Samenvatting 156
Vragen en opdrachten 157
Deel 3
De pedagogische opdracht: leren, ontwikkeling en vorming 158
7 Leren 161
7.1 Verschillende visies op leren 163
7.2 Een pedagogisch-constructivistische visie op leren 167
7.3 Intermezzo: leren, ontwikkeling en vorming 180
7.4 De klas als gemeenschap van onderzoekers 183
7.5 Volgen en beoordelen van leren 185
Samenvatting 191
Vragen en opdrachten 193
8 Leerinhouden 195
8.1 Leerinhouden: verschillende benaderingen 197
8.2 Leerinhouden: een historische excursie 198
8.3 Leerinhouden en curriculum 207
8.4 Een casus: het schoolvak geschiedenis 215
Samenvatting 220
Vragen en opdrachten 221
9 Onderwijsarrangementen 223
9.1 Omgevingsonderwijs in Schenkel 225
9.2 Een onderwijsarrangement gericht op het gebruik van gereedschappen 226
9.3 Een onderwijsarrangement in de onderbouw van de basisschool 228
9.4 Onderwijsarrangementen in de bovenbouw van de basisschool en in
het voortgezet onderwijs 233
9.5 Leren voor het leven 242
Samenvatting 243
Vragen en opdrachten 245
10 De pedagogische opdracht van de school 247
10.1 Charlie en de freinettechnieken 248
10.2 Wat is opvoeding? 254
10.3 De klassenraad als moreel kompas 259
Samenvatting 270
Vragen en opdrachten 272
Deel 4
School en maatschappij 274
11 De school: tussen gezin en maatschappij 277
11.1 Een beslissend jaar 279
11.2 Meritocratie 281
11.3 De school als spiegel van de samenleving 287
11.4 De school als schakel tussen gezin en maatschappij 293
Samenvatting 300
Vragen en opdrachten 302
12 De school en burgerschapsonderwijs 305
12.1 Burgerschap: een ‘modern’ begrip? 306
12.2 De school en burgerschap 314
Samenvatting 320
Vragen en opdrachten 322
Deel 5
Epiloog 324
13 Pedagogische theorie, pedagogische praktijk 327
13.1 Het beroep van leraar 329
13.2 Stil weten, tact, vertrouwen 330
13.3 Van ervaringen leren 332
13.4 Onderzoek via reflection in en reflection on action 334
Samenvatting 338
Vragen en opdrachten 339
Geraadpleegde literatuur 340
Illustratieverantwoording 353
Register 354
Over de auteurs 359
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan