Als het aan mijn eigen kinderen ligt (4 en 6 jaar) dan sturen ze met hun priegelvingertjes constant emoji's naar vage bekenden in mama's telefoon en bingen ze non-stop Disneyfilms. Dit is niet goed voor hun geestelijke en lichamelijke gezondheid. Ik probeer hun schermtijd te beperken door te zorgen voor afwisseling in hun dagelijkse activiteiten. Gelukkig kunnen ze zich ook prima offline vermaken. Ik voorzie alleen wel discussies naarmate ze ouder worden. Dan komt een boek als dit goed van pas.
Boordevol tips
Het is echt een handzaam boekje dat boordevol fijne tips staat over schermtijd, social media, gamen en online veiligheid. Waar ik erg blij om ben, is dat het geen belerend boekje is, waarin de schrijvers met opgeheven vingertje vertellen wat je wel en niet moet doen. Er bestaat namelijk geen pasklaar antwoord en daar zijn ze heel duidelijk over. Je moet uiteindelijk doen wat past bij jouw manier van opvoeden. De richtlijnen en praktische tips die zij bieden, geven houvast voor als je onderbuikgevoel je als ouder in de steek laat.
Praktische indeling
Het boekje is handig ingedeeld in hoofdstukken die elk een aparte leeftijdscategorie behandelen. Na een inleidend hoofdstuk, zijn de hoofstukken als volgt:
- Baby's, dreumesen en peuters (0-3 jaar)
- Kleuters (4-6 jaar)
- Vroege basisschoolkinderen (7-9 jaar)
- Prepubers (10-12 jaar)
- Puber (13-15 jaar)
- Jongeren (16-18)
Je bladert eenvoudig naar het hoofdstuk dat van toepassing is op de leeftijdscategorie van jouw kind. En zodra je kind een volgende fase bereikt, ga je verder met het hoofdstuk erna. Je hoeft beslist niet het hele boek te lezen. Als je net als ik besluit dit wel te doen: het leest het prima weg (geen droge onderzoekstaal) en je steekt van elk hoofdstuk wel iets op. Is het niet over het verklaarbare gedrag van je kind in één van de fases dan wel over de manier waarmee je zelf met bepaald gedrag van je kind om kunt gaan.
Tijdgeest
Wat wij de leerlingen in onze eigen training meegeven is dat schermtijd niet om een maximaal aantal uren per dag gaat. Bovendien moet je je als ouder realiseren dat (beeld)schermen en online zijn integraal onderdeel zijn van de tijd waarin onze kinderen opgroeien. Alleen al op school zitten ze regelmatig achter een scherm. Kijken ze niet naar het digiboard dan zitten ze wel op hun Chromebook.
Schoolkeuze
In De Schermwijzer staat dan ook de bruikbare tip dat je hiermee, bij de keuze voor de basis- of middelbare school van je kind, rekening kunt houden. De ene school maakt nu eenmaal meer gebruik van digitale middelen dan de andere.
Balans
Het moet niet alleen passen in jouw opvoeding, maar de balans tussen on- en offline moet ook kloppen. Zo lang het (online) gedrag van je kind niet ten koste gaat van zaken als afspreken met vrienden, schoolprestaties, slapen, buiten spelen... dan is er nog niet veel aan de hand. Bij twijfel staat er in De Schermwijzer een korte test die je alleen of samen met je kind kunt invullen.
Conclusie
Ik heb De Schermwijzer gespeld en vind het een bijzonder nuttig naslagwerk als je als ouder even niet meer weet hoe je moet omgaan met het schermgebruik van je kroost. Helemaal in coronatijd waarin de gemiddelde schermtijd van onze kinderen - ongetwijfeld meer dan de bedoeling - gestegen is.
Door De Schermwijzer te lezen, nog voordat je kind de volgende fase bereikt, kun je zelfs voorkomen dat je niet weet welke regels op te stellen of hoe met bepaald gedrag om te gaan. Kortom, een aanrader voor elke ouder die zijn kind graag opvoedt tot een evenwichtige jongvolwassene die uiteindelijk zelf grenzen stelt aan zijn eigen schermtijd en online activiteiten.
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.