De kunst van het trainen gaat weliswaar ook over trainen, maar is vooral een boek over ondernemen voor trainers. Dus als je hoopt een handleiding te vinden om een trainingsplan op te stellen, is dit boek niet het geschiktste op de markt. Als je jezelf als trainer die onderneemt wilt versterken, is dit het boek voor jou.
Gaat het boek dan helemaal niet over trainen zelf?
Ja, er is zeker aandacht voor trainen. Van Parys besteedt de nodige aandacht aan bijvoorbeeld 'flipped learning'. Wellicht ben je al bekend met de term 'flipped classroom' die over hetzelfde gaat. In het kort. De traditionele manier van lesgeven of trainen is eerst plenair iets uitleggen over de theorie om vervolgens met oefeningen of taken aan de slag te gaan. Flipped learning doet dat anders. In het geval van trainingen krijgen mensen van te voren al de theorie aangeboden, bijvoorbeeld in de vorm van artikelen of online filmpjes. Dat maakt dat er tijdens de fysieke training meer tijd is om onderling te oefenen en dat mensen met verschillende instapniveaus zichzelf al bekend kunnen maken met de theoretische achtergrond.
Offline trainen aanvullen met online mogelijkheden
Van Parys houdt van live 'offline' trainen, maar is ook een groot pleitbezorger voor het inzetten van digitale middelen bij een training. Niet alleen is het soms heel goed schaalbaar, waardoor het als businessmodel interessanter wordt. Het zorgt er ook voor dat iedereen zich in eigen tempo kan voorbereiden op de live trainingen. Het online aanbieden van trainingen of delen daarvan kan daarom volgens Van Parys meerwaarde hebben voor je onderneming. Ofwel in de vorm van geld, ofwel in de vorm van extra aanbod, ofwel in de vorm van promotie. Online promotie kan op veel manieren, maar Van Parys is vooral heel erg gek op webinars als promotiemiddel. Het geeft de trainer de mogelijkheid om alvast (potentiële) klanten te laten proeven van zijn trainingsstijl, expertise en persoonlijkheid.
Van weerstand naar leerstand
Zelf vond ik het hoofdstuk over weerstand interessant. Veel mensen die trainingen volgen doen dat in opdracht van de werkgever. Ze zitten er niet vrijwillig en ze hebben het gevoel dat alles al goed gaat, dus waarom nog tijd verdoen in een training. Het houdt hun immers af van hun 'eigenlijke werk'? In het boek wordt iets uitgelegd over waar die weerstand vandaan kan komen, maar ook wat je zoal kan doen om die weerstand om te buigen in een leerstand. Dit kan onder andere door het benoemen van de nadelen als men zich niet verder bekwaamt en de voordelen als men zich wel blijft ontwikkelen.
Herkenbare weerstand als de training is opgelegd
Net als veel mensen die dit lezen, heb ik ook heel vaak in trainingen gezeten die gegeven werden op het werk. Zelf ervaar ik meestal geen weerstand, want ik vind het altijd leuk om iets nieuws te leren. Maar dat geldt niet voor iedereen. Ik vind het altijd heel erg leuk om te zien hoe trainers mensen dan toch vaak behoorlijk goed meekrijgen. En in zekere zin gaat het weerstandshoofdstuk daarover. Dit is herkenbaar voor werknemers, managers, trainers enzovoort.
Marketing van jezelf als trainer en van je onderneming
Verder geeft Van Parys in het laatste deel van haar boek nog adviezen over de marketing van jezelf als trainer en van je bedrijf. Ze zet verschillende businessmodellen op een rij en geeft aan dat de ondernemende trainers vooral moeten communiceren aansluitend een beperkt aantal eigen kernwaarden. Verder moet het profiel van de ideale klant worden opgesteld en moet je communiceren vanuit de klant en de moeilijkheden die hij of zij ervaart en hoe jouw training hier de oplossing voor is.
Een boek om jezelf opnieuw uit te vinden als trainer, maar vooral als ondernemer
Het boek leest lekker weg. Voor de Nederlandse lezer vallen onderweg her en der de Vlaamse zinsconstructie en sommige Vlaamse woorden heel erg op, maar dit is niet storend en staat het begrip van de tekst niet in de weg. Verder is het boek zoals ik al zei vooral een boek over ondernemen als trainer, over het in de markt zetten van je trainingen. Het is volgens mij vooral een ondernemingsboek, of misschien een boek over marketingcommunicatie als trainer, meer dan over trainen zelf. Dat de auteur dit vanuit een achtergrond als trainer en ondernemer samenbrengt, maakt dat De kunst van het trainen volgens mij een zinvol boek is voor trainers. Misschien om zichzelf opnieuw uit te vinden als trainer, maar vooral als ondernemer.
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.
Over Sippy van Akker
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.