Het boek Imperfecte adviseur, persoonlijke verhalen over het werk wil dit taboe doorbreken. In dit boek vertellen een aantal adviseurs over praktijksituaties waarin ze vinden dat ze imperfect hebben gehandeld.
Persoonlijke verhalen zijn vaak erg leuk om te lezen, zeker als ze herkenbaar zijn. Het boek ‘Imperfecte adviseur, persoonlijke verhalen over het werk’ bevat 6 praktijkverhalen van diverse schrijvers. Deze schrijvers zijn organisatieadviseurs die organisaties adviseren bij strategische vraagstukken. De hoofdstukken bevatten een uitwerking van de casus vanuit het beeld van de schrijver. Later worden ook andere mogelijke beeldvormingen vanuit andere participanten uitgewerkt, hierdoor proberen de schrijvers een gekleurd en evenwichtig beeld te geven.
De casussen gaan veel over de non-profit sector, over het algemeen zorg en onderwijs, en zijn over het algemeen herkenbaar danwel inleefbaar geschreven. Doordat de verhalen vanuit de ik-vorm zijn geschreven is het voor de lezer makkelijk jezelf voor te stellen. Zo zijn er casussen die gaan over de relatie opdrachtgever-adviseur, maar ook over verwachtingsmanagement en persoonlijke relaties. Na het beschrijven van de casus geeft de schrijver een evaluatie van zijn eigen handelen. Vervolgens wordt dit gekoppeld aan theorie. Dit vond ik vaak het minder goed leesbare deel van een hoofdstuk, er wordt met veel theorieën en moeilijke woorden gewerkt.
Het laatste hoofdstuk bevat een theorie over imperfectie. Hierin wordt geconstateerd dat niet iedereen perfect is, sterker nog, niemand is perfect en iedereen heeft imperfecte momenten. Vaak falen we als organisatieadviseurs, voornamelijk ten opzichte van onze eigen verwachtingen. Immers, we willen het altijd perfect doen, met maximale resultaten en supertevreden opdrachtgevers.
Het boek bevat inderdaad een aantal aansprekende praktijkvoorbeelden, waarin echte praktijksituaties levendig en herkenbaar worden beschreven. De theoretische beschouwingen hebben wat mij betreft weinig toegevoegde waarde, deze vond ik ook minder goed leesbaar. Het laatste hoofdstuk daarentegen is een goede afsluiter van het boek, met daarin een interessante reflectie op imperfectie van organisatieadviseurs.
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.