Elk hoofdstuk van Hidden Potential gaat over het verborgen potentieel van één persoon. Zo duiken we in het leven en de carrière van José Hernandez, die al als kind de droom had ruimtevaarder bij de NASA te worden. Zijn sollicitaties werden keer op keer afgewezen. Toen is hij bij de NASA te gaan werken als ingenieur, om op die manier dichtbij te zijn.
In 2004 werd hij gebeld, en belandde uiteindelijk toch in een ruimteschip. Zijn droom werd werkelijkheid door het zoeken van goede coaching, zichtbaar werk leveren dat in het verlengde van dat van een astronaut lag (hij bereidde zich eigenlijk al voor) en een aantal andere zaken.
Dove percussionist
Het meest indrukwekkende vond ik het verhaal van Evelyn Glennie. Haar droom was percussionist te worden. Ze meldde zich ook aan voor The Royal Academy of Music maar daar werd ze in eerste instantie afgewezen. De toelatingscommissie zag het niet zitten. Evelyn Glennie is doof en hoort geen muziek, maar heeft het zich aangeleerd door te voelen. Ze speelt op blote voeten, ze legt tijdens de studie haar hand op de muur en heeft een compleet arsenaal aan hulpmiddelen uitgevogeld.
Eén van haar belangrijkste leerstrategieën is het dagelijkse harde werken als een spel in te richten. Dit doorbreekt de routine, maakt investeren in tijd en hard werken veel aantrekkelijker.
Scaffolding
Als onderwijskundige ben ik een groot voorstander van scaffolding. Scaffolding is een techniek om leren steeds zelfstandiger te doen (een scaffold is een steiger). Je wordt dus niet direct in het diepe gegooid. Je organiseert een supportsysteem waar je tijdens het leren steeds op terug kunt vallen. Grant ziet dit als één van de belangrijkste inzichten om potentie te ontwikkelen.
Andere belangrijke inzichten: Ga bij het leren en ontwikkelen niet de competitie aan met anderen, maar met jezelf. Creëer een lat waar je goed aan kunt voldoen en kijk naar progressie op de lange termijn. Waar begon je en waar sta je nu? Ook onderkent Grant het belang van doceren en coachen als manier om jouw kennis en ervaring te versterken. Dit model is één van de bouwstenen van het succesvolle Finse onderwijs, waar leerlingen zich via lesgeven en coachen aan andere studenten ontwikkelen.
Teams
Op individueel niveau is er dus veel potentie, maar ook op teamniveau. Ook teams kunnen doelen stellen en daar samen aan werken. De meest betekenisvolle manier van presteren is vooruitgang. Dit kan zowel in het leren en ontwikkelen van technieken, als in samenwerking. Als je de metafoor ‘samen reizen’ gebruikt, ben je ook samen verantwoordelijk voor het behalen van het einddoel.
Imperfectie
De meest succesvolle studenten streven geen perfectie na, maar imperfectie. Grant kan het weten. Door dit gedrag werd hij een excellente toegepaste psychologie professor en succesvol auteur. Het is eerder de kracht van karakterontwikkeling, dan van kennis en ervaring. En hiermee kan iedereen vandaag nog beginnen: ‘When you're struggling to appreciate your progress, consider how your past self would view your current achievements. If you knew five years ago what you’d accomplish now, how proud would you have been?’ Hidden Potential is een heerlijk concreet, leesbaar en toepasbaar boek.
In april komt het boek in Nederlandse vertaling uit.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.