Roel de Graaf heeft een flink aantal business hacks omschreven in zijn boek 180 Business Hacks, dus daar moet het nodige tussen zitten waar ik ook voordeel uit kan halen. Vooral omdat het vrijwel alle onderdelen van bedrijfsvoering omvat: van strategie en communicatie tot innovatie en projecten.
Bekende zaken
Nu loop ik al een jaar of 15 mee in de ondernemerswereld én ik lees elk jaar vele managementboeken. Je mag dus gerust stellen dat ik al allerlei tips & tricks ben tegengekomen, heb omarmd of geprobeerd en voorbij laten gaan. Een heel behoorlijk aantal daarvan kwamen terug in dit boek. Denk aan de ‘Why’ van Simon Sinek, de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini en Business Model Shifts van Patrick van der Pijl. Of in een wat breder perspectief: de paarse krokodil (wie kent hem niet) en de Sustainable Development Goals van de VN. Dichter bij mijn expertise van klantgerichtheid: bedenk altijd vanuit de klant Whats In It For Me of Customerize – klanten helpen hún klanten beter van dienst te zijn.
Simpel en effectief
Zoals het gaat met goede hacks, zijn ze vaak verrassend klein of eenvoudig toe te passen met een groot effect als gevolg. Altijd leuk en ook in dit boek omschreven: ga geregeld lunchen met iemand van buiten jouw organisatie om een issue te bespreken en een écht frisse blik terug te krijgen. Mijn persoonlijke favoriet: ga wandelen (of blijf in bed, op een andere tijd dan normaal sporten, etc.) om op creatieve ideeën en nieuwe inzichten te komen. Eentje om uit te proberen: geef jezelf of je medewerkers een e-mailbudget. Een limiet op het aantal mails dat je verstuurt, zodat je beter nadenkt of iets echt e-mailwaardig is en voorkomt dat inboxen volstromen. Nog een aardige: stel dat je geïnterviewd wordt na afronding van een project dat je gaat starten. Waar ben je dan trots op en wat zou je anders hebben gedaan? Zo krijg je beter zicht op je doelen en risico’s.
Goed startpunt
De hacks zijn zeer kort en krachtig omschreven, een kwartpagina per stuk. Dat leest lekker vlot en geeft een goed overzicht in de mogelijkheden. Bij veel hacks is het een goed startpunt, maar wil je er verder mee dan is het verdiepen in de techniek of werkwijze nodig. Sommige hacks pas je meteen toe als je wilt, dat is mooie winst.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.