Van der Stigchel: 'In heel veel situaties zouden we beter moeten kijken. We leven in een samenleving waarbij we de aandacht steeds vrij vluchtig naar de wereld om ons heen verplaatsen. We kijken snel naar allerlei zaken en geven daar niet genoeg tijd en aandacht aan. Dat geldt ook heel erg voor de waarneming. Goed kijken is een handige skill om in te zetten.'
In de podcast vertelt Van der Stigchel hoe hij zelf de overstap maakte van als wetenschapper waarneming bestuderen naar deze theoretische kennis ook in in zijn dagelijkse leven te gebruiken. Precies waar De Boekenpraktijk om draait: boekenkennis toepassen in de werkelijke wereld.
Van der Stigchel: 'Ik gebruik de lessen die ik in mijn boek bespreek op het moment dat ik een besluit moet nemen of tot een ander wil komen. Het heeft nut om je te realiseren dat wat je ziet creaties zijn van je brein. Veel mensen gaan ervanuit dat wat ze zien de werkelijkheid is. Maar je kijkt niet met je ogen, je kijkt met je hersenen. Dus als je dichter bij een ander wil komen moet je durven twijfelen aan je eigen waarneming. Dat wat jij oppikt uit de wereld klopt wellicht niet. Want waarneming blijft subjectief.'
Wil jij ook beter leren kijken? Je beter kunnen verplaatsen in de ander? Luister deze aflevering van De Boekenpraktijk. Dat doe je op deze pagina of open de podcast op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts of YouTube.
STELLINGEN
Elke aflevering van de podcast legt host Willem van Leeuwen de gast een aantal stellingen voor. De stellingen voor Stefan van der Stigchel zijn:
1. Ons brein is getraind om snel besluiten te nemen, waardoor we ons onbewust meer laten beïnvloeden door ons onderbewuste dan door onze waarnemingen;
2. Het taboe op het gebruik van psychedelische middelen is onterecht omdat het ons een ander type bewustzijn kan bieden;
OVER DE BOEKENPRAKTIJK
De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.
Dit artikel staat in het julinummer van Managementboek Magazine. Deze editie lees je hier >