In deze aflevering gaat Willem van Leeuwen met Tom Compaijen in gesprek over goede crisiscommunicatie en de zeven principes hiervoor uit het boek. Uiteraard put Compaijen voor de voorbeelden uit zijn vijftien jaar ervaring in crisiscommunicatie, crisismanagement en media. Hij zat in meer dan twintig crisisteams en helpt in heel Nederland organisaties als ministeries, veiligheidsregio's, bedrijven, politie en ziekenhuizen met het voorbereiden op een crisis voordat ze in de heat of the moment de juiste keuzes maken.
Coronacrisis
Bij het bespreken van de communicatie rondom de coronapandemie vertelt Compaijen dat hij ruim voor deze crisis meewerkte aan een communicatieplan voor een eventuele pandemie. Is dat plan uiteindelijk goed uitgevoerd? Hoe werkt de praktijk anders dan de theorie? Compaijen: ‘Ik vind dat er best wel echt goed is gegaan. De luxe is met een lange crisis is dat je in het bbegin fouten maakt maar dat je daarvan kan leren. Wat ik heel goed vond is dat Rutte de dilemmalogica is gaan toepassen. Dus hij gaf aan dat we alles weten en moet dan eerlijk zijn over je niet weet. Op een gegeven moment zei Rutte ook wij kennen van de besluiten die we nemen niet alle complicaties. Dus laat ons als overheid ook vooral weten wat er wel en niet werkt in de praktijk.’
Luisteren de hele aflevering op deze pagina of open de podcast op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts of YouTube.
STELLINGEN
Elke aflevering van de podcast legt host Willem van Leeuwen de gast een aantal stellingen voor. De stellingen voor Tom Compaijen zijn:
- In het westen zijn wij niet goed om naar ons gevoel te luisteren en dat heeft tot gevolg dat er in termen van betekenisgeving vaak niet de juiste emoties kunnen benoemen;
- We krijgen in de toekomst alleen maar met meer crisis te maken omdat we te weinig leren van voorgaande crises.
OVER DE BOEKENPRAKTIJK
De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.