Lees verder
Arbeidsmarketeer René Herremans heeft jarenlange ervaring als manager, adviseur en strateeg in marketing en human resources in het bedrijfsleven en bij de overheid. In de 20 jaar dat hij actief is in Arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Employee Engagement heeft hij zich bewezen als een invloedrijke kracht in zijn vakgebied.
Meer over René HerremansNooit meer zonder personeel
Human Relations Management
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789493282278Samenvatting
80% van de bedrijven worstelt met de personeelsbezetting. De druk op werkgever en werknemer neemt daardoor steeds verder toe. We dreigen zo met z’n allen vast te lopen.
Een nieuwe benadering van werkgeverschap is nodig, waarin mens en business beide tot hun recht komen. Daarom introduceert René Herremans – Expert in het werven en behouden van personeel – Human Relations Management. Human Relations Management is voor alle organisaties die een duurzamer personeelsbestand, hogere productiviteit én een hogere tevredenheid van klanten en medewerkers willen.
Dit boek biedt organisaties tools om ook in de huidige tijd gemotiveerd en kwalitatief personeel voor zich te winnen en langdurige werkrelaties aan te gaan. Zodat je nooit meer zonder personeel zit.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over René Herremans
Inhoudsopgave
INLEIDING – MANAGER VAN HET JAAR 2033 15
Vastlopende organisatie 17
Niet consumeren, maar investeren 20
De Employee Experience 21
Terugbetaling en ontwikkeling 24
Tien jaar later 25
1 DE PLOFORGANISATIE – MAATSCHAPPIJ EN WERKGEVERS VERANDEREN 29
1.1 Vergrijzing van de samenleving 31
1.2 Versnelling van de samenleving 36
1.3 Digitale transformatie 39
1.4 Verregaande standaardisering 46
1.5 Reduceren van werk tot een financiële transactie 51
1.6 Afnemende loyaliteit van werkgevers 53
1.7 De geboorte van de ploforganisatie 55
2 QUIET QUITTERS – ARBEIDSMARKT EN WERKNEMERS VERANDEREN 61
2.1 Organisaties zonder mensen? 63
2.2 Krappe arbeidsmarkt 64
2.4 Minimaal werken, maximaal leven 68
2.5 The Great Resignation 72
2.6 Quiet quitting 74
3 POPPETJES EN VERBINDINGEN – DE ORGANISATIE ALS NETWERK VAN RELATIES 77
3.1 De relatie als uitgangspunt 79
3.2 Relaties zijn mensenwerk 82
3.3 Het netwerkeffect van afhaken en afscheid nemen 90
3.4 Werken via netwerken (op de arbeidsmarkt) 99
3.5 Wat kun je als werkgever met netwerken op de arbeidsmarkt? 104
4 THE TRUST GAP – DE RELATIEFACTOR OP DE ARBEIDSMARKT 111
4.1 Relaties zijn van waarde voor mensen en voor organisaties 113
4.2 Langdurige, betekenisvolle relaties 117
4.3 Relaties zijn wederkerig 121
4.4 De Employee Experience 124
4.5 Empowerment 130
4.6 Vertrouwenscrisis tussen werkgevers en werknemers 136
4.7 Maak werk van waardevol werkgeverschap voor een duurzame personeelsbezetting 140
5 ZONDER RELATIE GEEN PRESTATIE – HET HUMAN RELATIONS MANAGEMENT-MODEL 151
5.1 Mensen zijn meer dan resources 153
5.2 Beloven en doen 155
5.3 Werken met het HRLM-model 169
6 RETURN ON RELATIONS – DE RELATIEWAARDE VAN WERKNEMERS 203
6.1 Return on Relations 207
6.2 Ontwikkeling van relatiewaarde van een werknemer 213
6.3 Concretisering van de relatiewaarde van medewerkers 220
Slot 229
Eindnoten 234
Bronnen 235
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan