Prestatiemanagement voor organisaties in balans
Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789013020984Samenvatting
Prestatiemanagement is gericht op het creëren van toegevoegde waarde in organisaties. De kern van effectief prestatiemanagement is dat organisaties zodanig worden ontworpen dat medewerker worden geprikkeld waardecreërende activiteiten uit te voeren. In dit boek betogen de auteurs dat prestatiemanagement een organisatiearchitectuur vergt waarin prestatiemeting, beloning en decentralisatie met elkaar in balans zijn.
Daarbij komen vragen aan de orde zoals: zijn synergie en employee empowerment met elkaar in tegenspraak, moet elke manager op dezelfde manier worden beloond, wanneer werkt de balanced scorecard (niet) en zijn subjectieve prestatiemaatstaven beter dan harde, objectieve maatstaven?
Bijzonder actueel is de aandacht voor de verschuivende zeggenschapsverhouding tussen bestuur en commissarissen en de daaraan verbonden consequenties voor de controller. De beschreven quick scans en beslissingsbomen bieden controllers de mogelijkheid snel inzicht te verkrijgen in hun eigen situatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel 1 - Beslissingsrechten
2. Wie belsist?
3. Toepassing: de nieuwe rol van de raad van commissarissen.
Deel 2 - Prestatiemeting
4. Scorekeeping: wanneer is een maatstaf niet genoeg?
Deel 3 - Prestatiebeloning
5. Hoeveel is een manager waard?
6. De heilzame werking van prestatiebeloning op basis van subjectieve maatstaven
7. Uitleiding, oftewel een integrale terugblik
Appendix
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan