Lees verder
Ethiek: de basis
Morele competenties voor professionals
Paperback Nederlands 2021 4e druk 9789001738846Samenvatting
- Toegankelijke kennismaking met de basis van ethiek;
- helpt morele competenties ontwikkelen en bij te dragen aan het alledaagse morele debat;
- behandelt actuele onderwerpen als autonomie, zelfbeschikking, vrijheid en paternalisme.
Ethiek de basis licht toe wat het belang is van het innemen van een moreel standpunt en wat dat inhoudt voor je omgeving en professioneel functioneren. Het boek reikt duidelijke definities aan van ethische kernbegrippen als verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en integriteit. Studenten leren tot een eigen en weloverwogen oordeel te komen door middel van systematische analyses van morele vraagstukken. Met de vele reflectievragen kunnen studenten de morele competenties nog verder ontwikkelen.
Deze vierde editie is uitgebreid met nieuwe onderwerpen, zo komen de concepten autonomie, zelfbeschikking, vrijheid en paternalisme nu meer geïntegreerd aan bod. Daarnaast wordt in deze nieuwe editie het moreel beraad als gesprekstechniek besproken.
Ethiek de basis is geschikt voor de propedeutische fase van alle hbo-opleidingen.
In de ondersteunende online omgeving vinden studenten oefenvragen en extra opdrachten. Voor docenten staan er extra opdrachten online.
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen!. Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Moraal begint bij je mening 11
1.1 Je mening komt vanzelf 12
1.2 Hoe werkt dat als je samenwerkt? 18
1.3 Morele competenties 21
1.4 Ethiek en professioneel functioneren 23
Samenvatting 26
2 Ethiek levert nieuwe argumenten 29
2.1 Wat zijn morele argumenten? 30
2.2 Normen, waarden en deugden 32
2.3 Ethiek: hoe weeg je argumenten? 36
2.4 Moreel argumenteren betekent gevoelig denken 38
Samenvatting 41
3 Verantwoordelijkheid: ethiek voor jezelf 43
3.1 Samenwerken: zo werkt dat 44
3.2 Verantwoordelijkheid in actie 48
3.3 Verzachtende en verontschuldigende omstandigheden 53
Samenvatting 55
4 Rechtvaardigheid: ethiek voor het samenleven 57
4.1 Waarom hebben we rechten? 58
4.2 Rechten vergelijken 60
4.3 Rechtvaardigheid is het erkennen van gelijkheid 64
Samenvatting 71
5 Zelfbeschikking en autonomie: ethiek voor de Ander 73
5.1 Vrijheid: dat mag je zelf weten 74
5.2 Zelfbeschikking: dat kun je zelf weten 77
5.3 Autonomie: dat moet je zelf weten 80
Samenvatting 87
6 Integriteit: ethiek voor de professional 89
6.1 Moraal en integriteit 90
6.2 Integriteit is een deugd 93
6.3 De moraal van je vak 98
Samenvatting 103
7 Moreel beraad: ethiek voor het samenwerken 105
7.1 Individuele morele ontwikkeling 106
7.2 Moreel beraad: gezamenlijke morele ontwikkeling 112
Samenvatting 117
8 Systematische morele beoordeling van een situatie 119
8.1 Formuleren van een morele vraag 120
8.2 Gevoelig denken 122
8.3 Stappenplan voor moreel oordelen 124
Samenvatting 127
Literatuur 128
Bijlage 1 Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden 2002 (hoofdstuk 1) 130
Register 134
Over de auteur 137
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan